Wednesday, May 2, 2007

Ja takk, begge deler!

Jeg er en av dem som synes DigiBoka høres interessant ut. Jeg var i Tønsberg og hørte på Lydbokforlaget. Slik jeg forsto det så dreier dette seg om en sikrere måte å låne ut lydbøker på. I dag så kopieres veldig mange cd-er - minst 50% (i følge Lydbokforlaget). Med DigiBoka, så mente Lydbokforlaget at de hadde løst dette problemet fordi filen er "låst". Så det er vel meningen at de skal erstatte cd-platene. Samtidig så ville de kunne tilby en streaming-løsning på filene, slik at biblioteket kan ha begge deler. Vi er vel ikke riktig der ennå at biblioteket bare kan tilby digitale utlån. Derfor mener jeg at DigiBoka er interessant. Jeg mener også at bibliotekene ikke bare må ha Digibøker på hylla, men også tilby digitale utlån som f.eks ved streaming. Det blir som Ole Brumm sier: Ja takk, begge deler!

Hilsen Heidi i Østfold

3 comments:

Anonymous said...

Jeg stusser litt over hvordan Lydbokforlaget eller noen andre kan vite hvor mange CDer som kopieres.

Jeg synes at Digiboka er en dårlig løsning fordi den likevel krever at brukeren kommer til biblioteket i åpningstiden. Lydstrøm funker for musikk i noen situasjoner, men er mindre tilfredsstillene for lydbok, som går gjerne over mye lengre tid, og krever at brukeren er i nærheten av datamaskinen for å høre. Samtidig er det klart at Digibok er bedre enn ingenting, hvis man har problemer med - eller det tar tid til å - få avtaler for digital formidling i havn. Digibok er også et tilbud til de som ikke eier en bærbar spiller.

Min konklusjon er - tja takk, kanskje begge deler.

Anonymous said...

I inclination not agree on it. I think nice post. Especially the title attracted me to read the unscathed story.

Anonymous said...

Amiable dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.